Welcome, Guest
Username: Password: Remember me

TOPIC: Renault 5 bak

Renault 5 bak 3 years 6 months ago #817

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
  • Thank you received: 5
Maandje geleden heb ik een 5bak gekocht van een renault fuego.

Toch had ik me niet goed ingelezen,want dit gaat niet werken. Om dit werkende te krijgen, moest ik het diff omkeren, zoals bij UN1 en nog wat andere type Renault bakken kan. Dit heb ik gedaan, maar het kan niet goed worden afgesteld door wat asymmetrie.
Mogelijke oplossingen:

- Ander pinion kroonwiel voor deze draairichting,echter niet te vinden.
- vernsellingsbak op ze kop, veplaatsen startmotor en flinke aanpassing carrosserie
- Op zoek naar een NG5 bak uit een R5 alpine.

Deze laatste heb ik mogelijk gevonden, dus dan kan ik door met dit project
Last Edit: 3 years 6 months ago by molen934.
The administrator has disabled public write access.

Renault 5 bak 3 years 6 months ago #819

• PiMo
  • PiMo's Avatar
  • Expert Boarder
Ik heb nog een lange en een korte Renaultbak liggen Bob (met aandrijfassen) mogen weg voor 125 euries per stuk.

Renault 5 bak 3 years 6 months ago #820

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
Hoi Pierre,

Ik heb al een NG5 gevonden. Wat voor types heb jij?

Renault 5 bak 3 years 6 months ago #821

• PiMo
  • PiMo's Avatar
  • Expert Boarder
Geen idee Bob. Er staat niets op waar ik dat uit kan opmaken. :unsure:

Mooi dat je al een bak gevonden hebt.
Last Edit: 3 years 6 months ago by PiMo.

Renault 5 bak 3 years 6 months ago #822

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
Het is trouwens een 385 bak die ik heb. Komt uit een 5 Alpine (Ook 16TX).

Schakelmechanisme wordt wel even lastiger.

Renault 5 bak 3 years 3 months ago #835

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
Het opbouwen van de 5-bak van Renault geeft denk ik geen grote verbetering gekeken naar de opeenvolging van de versnelling. Het is een vrij lange bak. De theorethische topsnelheid ligt bij 6600 tpm op 200 km/h (en dan heb ik nog 1 met hoge eindoverbrenging). De laatste versnelling is dus puur een overdrive, waardoor je rustiger op de snelwegen kan rijden zonder je auto de toeren in te jagen.

Een tweede voordeel is dat je veel goedkoper een 5-bak rijdt met sterkere assen. Daarnaast is de gehele constructie van de versnellingsbak sterker.

Er zijn in mijn inziens vier zaken die moeten gebeuren en aanpassing behoeven
  1. versnellingsbak pasmaken op de motor (rekening houden met nieuwe locatie startmotor)
  2. ophanging carrosserie
  3. het schakelmechanisme
  4. uitgaande assen

Met dank aan Jelle zijn er al een aantal mooie oplossingen voorgekauwd en hoeft het wiel geen tweede keer worden uitgevonden. Er zijn een paar dingen die ik anders doe.

1. Via Jelle heb ik een mal bemachtigd. Deze heb ik overgetekend op de computer en uit laten snijden. Deze plaat zet de startmotor op de originele positie van de A112. De priseas van de 385 bak kent gelijkenissen met de 600 priseas. Aanpassing toplager is niet nodig. De drukgroep gebruik je van een A112 160mm met de koppelingsplaat 160mm van een R5 of R4. Het druklager is tevens van een R5.

De plaat wordt tegen het blok gemonteerd. In de praktijk klinkt het allemaal simpel, maar er moeten toch best wel wat bewerkingen plaatsvinden. Ook gaat de priseas er best diep in, waardoor ik de de dunne tussenplaat van de A112 ook ga gebruiken.

Hier wat foto's:

Zover staat het nu. De planning voor de overige projecten:

2. De rubbers van de 600 ophanging kunnen worden gemonteerd op de renault bak. De beugel kan dan op dezelfde manier gemonteerd worden, maar dan iets verder opgeschoven. De bak is groter dus er moet wat worden gezaagd in de carrosserie.

3. Het schakelmechanisme wil ik van Jelle kopiƫren. Op de foto is het niet gelijk duidelijk, maar in de bak gaat het schakelen met 1 as, die zijdelings verplaatst wordt en in de lengte.
De beweging van de Fiat pook en enkele schakelstang kan deze beweging omzetten via een armpje.

4. Dit is waar ik het iets anders wil doen. Jelle monteert kruiskoppelingen op de bestaande Renaultassen en maakte deze pas op de 600 klossen.

Ik wil op de draagarmen wielnaven monteren van de Fiat Panda en assen monteren van de Renault 12. Deze passen op de bak, maar als het goed is ook op de Panda wielnaven. Dit is een spline 20 met dezelfde diameter. Gezien dit standaards zijn (ISO, DIN etc) zou dit moeten passen. Hier ben ik echter nog niet uit. De assen moeten dan ook een stuk worden ingekort.

Al met al is er nog veel werk te doen, maar het begin is er.
Last Edit: 3 years 3 months ago by molen934.

Renault 5 bak 3 years 3 months ago #841

• Firestone
  • Firestone's Avatar
  • Gold Boarder
  • Thank you received: 2
Goed bezig Bob
Forza ABARTH Italia

Renault 5 bak 1 year 11 months ago #882

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
Project heeft lang stilgelegen, omdat de de fabricage van de assen wat langer heeft geduurd, maar deze waren van de week klaar om te passen.

Er zijn een aantal dingen die ik nu anders doe.

Zoals Jelle het schakelmechanisme met de originele Fiat 600 mechaniek heeft gedaan, kreeg ik geen strak schakelpatroon. Daarom heb ik een Toyota MR2 schakelmechanisme gekocht met push pull kabels. Dit schakelde voor mij veel beter.

Voor de assen heb ik aan de buitenzijde de wielnaaflagers van een Fiat Panda / Cinquecento / Seicento. Dus aan de buitenzijde komen Rzeppa koppelingen. Hiervoor heb ik de draagarmen wel voor moeten aanpassen.

De remmen aan de voorzijde gaan naar achteren. Ik had remklauwen van een uno turbo met mechaniek voor de handrem, maar ik ga een hydraulische handrem er tussen monteren.

Aan de voorzijde nieuwe remmen van een nieuwe Seicento gemonteerd.

Nu alles past ga ik de bak uit met oude motor uitbouwen en op de Abarthmotor zetten.

Last Edit: 1 year 11 months ago by molen934.

Renault 5 bak 3 weeks 3 days ago #924

• PiMo
  • PiMo's Avatar
  • Expert Boarder
Je foto's in dit draadje zijn niet meer zichtbaar Bob. Is er iets fout gegaan of heb je ze bewust verwijderd? :(

Renault 5 bak 2 weeks 2 days ago #925

• molen934
  • molen934's Avatar
  • Administrator
He Pierre,

Tinypic hield op met bestaan. Heb al mijn fotos moeten omzetten, maar de link is natuurlijk gewijzigd. Ik ga niet de moeite nemen om alle links opnieuw te wijzigen. Echt heel vervelend uiteraard :angry: :angry:
Time to create page: 0.109 seconds