Opgegroeid met het fenomeen Abarth.
Al jaren loop ik met de gedachte om een Abarth te bouwen met als voorbeeld 1 vd auto's van mijn vader.
In 1e instantie zou dat onderstaande auto moeten gaan worden
Ziet er bruut uit en heel fraai.
Echter is het mij opgevallen dat de meeste Abarth's op basis van een Fiat 600 in deze versie gebouwd worden.
Na de informatie verstrekking aan de site Racehistorie.nl en het uitkomen van het schaalmodel door Brumm heb ik doen besluiten de groep 5 versie van de Abarth 1000 TCR uit 1969 te gaan bouwen.
Mede ook omdat mijn vader in sept. 1969 de Europeesch kampioenschap wedstrijd op zandvoort heeft gewonnen en dat jaar Nederlands Kampioen is geweest.
Hier voor de Italiaan "PAM" die zelfs in een fabrieks Abarth reed
Ik ben op zoek gegaan naar een redelijk complete en goede 600, dat is deze geworden
gevonden in een aardappelschuur in de omgeving van Medemblik, de vorige eigenaar had de auto geheel kaal gemaakt en in de epoxy gezet. Ook was er al las werk aan de bodem en boddy verricht. Naar mijn inziens een goed uitgangspunt
Alleen wat last van vliegroest na 5 jaar stil staan.
Als eerste zijn de schermen "uitgehaald" om deze aan te passen.
Ondertussen begonnen me verzamelen van speciale onderdelen, zoals velgen, dashboard, stuur, motorblok A2, wisserarmen, radiateur etc.etc
In de tussen tijd moeten er ook een aantal andere projecten worden afgerond, waar tevens ook veel tijd in gaat zitten.
Ondertussen begint de voorraad onderdelen aardig vorm te krijgen, ik heb het gevoel alles al dubbel te hebben.
Maar wat vies tegen valt zijn de achterklep steunen, heb er inmiddels 2 paar laten maken en niks past. Maar ben ze niet van plan voor 225,00 aan te gaan schaffen.
De Abarth wordt rondom voorzien van schijfremmen, voor zelfs dubbel geventileerd, van een Fiat Uno Turbo, ps. is ook Girling
Ondertussen zijn de voorschermen klaar en diverse aanpassingen gemaakt.
Ook is het meeste plaatwerk alweer geheel kaal gemaakt om alle roest ellende te voorkomen.
Op dit moment ben ik bezig met een Italiaans bedrijf om nummerplaten te laten maken.
Het gehele project dient in september 2009 klaar te zijn. Dan is het excact 40 jaar geleden dat deze auto kampioen is geweest.
Ik ben nog druk bezig met Sony om te bezien of zij een financiele bijdrage kunnen leveren, heb je nog contacten of weet je mensen die ingangen hebben daar, dan hou ik mij aanbevolen..
wordt vervold, JRD