TOPIC: 903cc Coupe-motor in opbouw

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #42

903Nr2021.jpg


903Nr2001.jpg


903Nr2002.jpg


903Nr2003.jpg


903Nr2004.jpg


903Nr2005.jpg


903Nr2006.jpg



903Nr2020.jpg


903Nr2018.jpg


903Nr2019.jpg


Dit was dus de tuf zoals ie gekocht werd voor 200euro, draaiende krukas...Kompleet met carb en waterpomp
Last Edit: 12 years 1 month ago by Fiat Schmutzfink.
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #43

Toen het deksel van de krukaspeolie eraf ging, dachtik meteen, die is naar de haaien.... Maar bij demontage viel alles erg mee, en de lagerschalen waren nog zeer goed.
903Nr2028.jpg


903Nr2007.jpg


903Nr2008.jpg


903Nr2009.jpg


903Nr2010.jpg


903Nr2038.jpg


903Nr2039.jpg


903Nr2015.jpg

Deze motor krijgt dus een oliekoeler, want niet alleen laat de bruine film binnenin de Coupe carterpan zien dan de motor nogal heet wordt, maar na 2 jaar gereden te hebben met een olietemp-meter is het wel duidelijk dat de olie knetterheet wordt.100 Graden bij normaal gebruik, en zelfs bij tempo 110km/u op de autobaan gaan we al rap naar de 130, en gaan we harder met de 850 dan gaat de wijzer richting de 150 graden. De oliedruk blijft echter ruim 4 bar, dus eigenlijk is geen reden tot bezorgheid, aangezien het water zelfs met koeler achterin, gewoon op normaal niveua blijft.
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #46

  • Firestone
  • Firestone's Avatar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 190
  • Thank you received: 2
ziet er goed uit, van welke auto is de waterthermostaat, die van mij (a112) wijst n.m. richting het schutbord (fiat 600) maar zoek er 1 die hetzelfde is al die op jou foto's
Forza ABARTH Italia
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #62

  • Firestone
  • Firestone's Avatar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 190
  • Thank you received: 2
Firestone wrote:
ziet er goed uit, van welke auto is de waterthermostaat, die van mij (a112) wijst n.m. richting het schutbord (fiat 600) maar zoek er 1 die hetzelfde is al die op jou foto's

Ok het is een thermostaathuis van een 850 coupe, ik heb het deksel nodig.Kan jij mij daar aan helpen
Forza ABARTH Italia
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #70

  • Firestone
  • Firestone's Avatar
  • OFFLINE
  • Gold Boarder
  • Posts: 190
  • Thank you received: 2
Thermostaathuis en deksel zijn binnen
Forza ABARTH Italia
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #71

  • molen934
  • molen934's Avatar
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Posts: 223
  • Thank you received: 5
Ik zie dat jij de stoterbussen gemarkeerd hebt! Is dat heel erg van belang?
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #73

Ik houd het liefst de delen die elkaar al honderdduizend keer hebben aangeraakt op hun plek, dus ik nummer zelfs de stoterstangen.... Als de nokvolgers geslepen worden, moeten ze naar mijn mening ook weer in hetzefde gat in het blok komen....
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #74

903Nr2011.jpg


903Nr2012.jpg


903Nr2034.jpg


903Nr2035.jpg


903Nr2036.jpg


903Nr2037.jpg


903Nr2052.jpg

Een paar foto's van de kop, die ik met een malletje uit de 850 Manual van Cosentino bewerkt heb, uit de hand, met een frees en schuurpapier 150. Ik zal nog andere foto's zoekn want ik heb de kanalen vanwege de 36DCNF wat ruimer gemaakt, en de utilaatpoorten ook iets verruimt en "matching "gemaakt, dwz uitlaatpakking als mal genoen en toen met de frees erdoor, klepgeleiders weggenomen voor een gedeelte. Ik heb geen flowbank, dus of het allemaal correct is weet ik niet, maar de 903cc die ik er nu in heb zitten, is heerlijk soepel en draait met de lange 850-bak toch 6500rpm in de 4, en haalt dan een kleine 155 op de teller, 145 echt denk ik.

903Nr2051.jpg
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #75

  • molen934
  • molen934's Avatar
  • OFFLINE
  • Administrator
  • Posts: 223
  • Thank you received: 5
Mooie foto's. Erg leuk om te zien hoe jij dit doet.

Het viel bij mezelf op dat de eerste en vierde cilinder het meest op ze donder krijgen. Aan de verbrandingskamers bij jou te zien ook? Of lijkt dat zo.
The administrator has disabled public write access.

903cc Coupe-motor in opbouw 12 years 1 month ago #76

Hier heeft cilinder 1 gelekt zo schijnt het, men reed op water getuige de roest. Normaal is de 4e cilinder degene die het meest op zijn lazer krijgt, omdat hij achterop zit en dus het verst van de waterpomp zit, en de lcuht er het slechste omheen kan waaien. Gebroken uitlaatkleppen, verbrande kleppen en natuurlijk een sneller bereiken van de klepspelinglimiet zijn voorgeprommeerd. Cilinder 1 zou eigenlijk het beste af moeten zijn, maar deze kleine motoren moesten atuurlijk hun leven lang vaak hard werken als kleinvolumig, maar toerenvriendelijkst tufje. Hij vroeg erop uitgeperst te worden als het ware..... :)
The administrator has disabled public write access.
Time to create page: 0.224 seconds